2015. november 16., hétfő

Digitális tananyag - interaktív tábla

Manapság az "interaktív tábla" említése során szinte senki sem lepődik meg és kérdezősködik, hogy mégis mi ez az egész és mire jó. Egyre elterjedtebb a használata az iskolákban, egy kis irigységet is vált ki ez belőlem, ugyanis még ,,az én időmben" csak álmodoztunk ilyen szerkezetről, és valójában bele sem tudtunk gondolni, el sem tudtuk képzelni, mennyi lehetőség rejlik a használatában. Ezért elhatároztam, hogy ha lesz szerencsém egy interaktív táblával felszerelt intézményben dogoznom, akkor mindent meg fogok tenni, hogy segítségével színt vigyek a koszinusztételes, köbgyökös és integrálós mindennapokba.


Feladatom egy választott tananyag megtervezése volt a Smart Notebook alkalmazás segítségével. A számrendszerek ismertetését választottam, amit informatika és matematika órán is fel lehet használni.
Az óra elején bevezetném a témakört egy videóval, kiegészíteném pár szóval még, hogy miért is van szükség a számrendszerekre, melyik népcsoport melyiket használta. A legfontosabb rész: hogyan tudjuk őket megkülönböztetni, és milyen módszerrel lehet átváltani köztük. Belinkeltem egy nagyon jó videót ezzel kapcsolatban, a végignézése után mélyrehatóan átbeszélném a gyerekekkel a hallottakat, és részletesen lebontanám az átváltás lépéseit.

Érdekességképp megtanítanám nekik, hogyan tudnak elszámolni 31-ig mindössze 5 ujjukat használva, ehhez egy ritmusos kis dalt mutatnék be, és egy, a scratch weblapján készült kis játékkal illusztrálnám még a számolás menetét (a képek hivatkozásként funkcionálnak).

Az elmélet tisztázása és precíz begyakorlása után kezdődnének a feladatok, ahol még jobban elmélyíthetnék a tudásukat a diákok. Először egy "sorbarendezős" játékkal kezdeném, ahol néhány tízes számrendszerbeli számot kellene átváltaniuk kettesbe, és e szerint kellene az egyeseket és nullákat egymás mögé rakni.

A második játék hasonló az előzőhöz: a megfelelő számjegyeket kell a fehér téglalapokba húzni, hogy igazak legyenek az egyenlőségek. Itt a ?-re kattintva kaphatunk leírást a feladattal kapcsolatban, ha esetleg nem egyértelmű a teendő.

Zárásképp egy totót játszanék velük, ahol 5 kérdésre kellene helyes választ adni.

Az általam készített Smart Notebook fájl letölthető INNEN


Kifejezetten örülök, hogy kipróbálhattam ezt a programot, de még nem érzem magamat teljesen magabiztos felhasználónak, ezen persze kellő idejű felkészüléssel és gyakorlással lehet segíteni.
Leginkább a játékkészítés ragadott magával, valószínűleg ez az egyik legmotiválóbb és leghatásosabb tanítási eszköz, de az is igazán remek dolog a SN-ban, hogy egyszerűen lehet objektumokat rajzolni, szöveget kiemelni, hivatkozásokat beszúrni, és akár szimpla prezentációként is lehet használni használni.

Mindenképp érdemes megtanulni szerintem az interaktív táblák és a hozzájuk tartozó szoftverek kezelését, mivel jelentősen megkönnyíti az óratervezést, valamint a modern technológia fejlődése megkívánja tőlünk is, hogy aktív használói legyünk ezeknek a szerkezeteknek, ezáltal támogatva a diákok tudatos és határozott digitális eszközhasználatát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése